Gode råd mod stress i hverdagen

stress

Vores hverdags kalender er ofte godt fyldt op med forskellige gøremål. Mange skal aflevere og hente børn i skole og daginstitution, sørge for indkøb, lave mad, gå tur med hunden, dyrke motion, vaske tøj og meget andet. Udover alle disse dagligdags gøremål skal arbejdet også lige passes, hvilket i sig selv kan være en stor mundfuld.

Det er derfor ikke ligefremt underligt at flere og flere danskere bliver ramt af stress. Arbejdsrelateret stress har vi hørt om i mange år og det skal bestemt ikke negligeres, men denne artikel vil primært omhandle stresset fra dagligdags gøremålene, der ikke er direkte relateret til arbejdet. Dog bør man huske på, at tingene går hånd i hånd. Selvom man har succes med at få nedbragt dem hverdags relaterede stressbyrde, bør man også undersøge, hvordan man kan nedbringe den stressen fra arbejdet. Dette er der skrevet et utal af artikler om. Disse er blot en internetsøgning væk.

Mindsk stressen i din hverdag

Der er flere ting man kan gøre, for at nedbringe stressen i hverdagen. At nå at få købt dagligvarerne ind kan, fra tid til anden, være besværlig at nå. Har man f.eks. små børn, kan det være anstrengende at have dem med i dagligvareforretningen, da man selv er træt og børnene det samme, efter en lang dag i daginstitutionen.

Planlæg derfor indkøbene på forhånd eller handl ind på nettet, hvor det kan leveres direkte til døren.

Vi ved alle det er vigtigt at dyrke motion, for at opretholde et godt helbred. Ligesom med alt andet, er det dog nødvendig at balancere mængden af motion, så det ikke tager overhånd. For selvom det er sundt med motion, kan det desværre også forårsage stress og ubehag, hvilket ikke er hensigtsmæssigt for ens mentale helbred.

Få derfor lagt en plan for motionen. Hvor meget er realistisk at nå om ugen, når forhold og resten af privatlivet også skal hænge sammen. Føl dig ikke presset over eventuelt at misse et træningspas eller to.

I visse tilfælde kan det dog være nødvendigt at søge professionel hjælp, hvis hverdagens stress får taget overhånd, eller hvis man føler, at man er ved at miste overblikket.

Det kan være en god idé at tage kontakt til en dygtig psykolog. En psykolog vil kunne hjælpe med at finde en sund balance i hverdagslivet, så det hele hænger sammen.